dilluns, 5 de gener del 2015

Augment de la demanda de Serveis Socials per part de famílies de classe mitjana

En la present activitat ens centrarem a comentar la notícia publicada en el diari ElpuntAvui el dia 2 de gener d’aquest any. La notícia es centra en exposar que ha crescut la demanda dels serveis socials bàsics (SSB) per part de famílies considerades de classe mitjana.
Concretament aquest tipus de famílies han l’any 2014 un 45,2% respecte l’any anterior. Ana Lima, presidenta del Consejo General del Trabajo Social (CGTS) exposa que existeixen diverses causes entre les quals en cal destacar dues. Una primera que és el desconeixement d’aquests serveis i una segona que és la necessitat de rebre orientació laboral (un 23% de les persones que estan sent ateses per SSB VOLEN ser orientats per cercar feina).
Darrere d’aquesta notícia, que en un principi pot semblar banal, s’hi amaguen una sèrie de canvis socials que afecten al mercat de treball. Actualment tenir una titulació universitària no es garantia d’èxit (tot i que el percentatge d’inclusió laboral es millor respecte qui no en té), a més a més ens trobem que a causa dels processos de globalització vivim en una modernitat líquida on ja no es poden trobar feines amb una estabilitat alta i per tant els processos de transició són constants al llarg de la vida. (Bauman, Z.; 2005)
Es per aquests motius que cada dia es fa més necessària la inclusió de serveis especialitzats d’orientació laboral amb la finalitat d’ensenyar a cercar feina en aquest nou entorn (no n’hi ha prou amb tenir un CV amb paper, cal treballar aspectes de Personal Branding per exemple) i a més a més els processos de transició són constant i al llarg de la vida una persona pot canviar varies vegades de feina, de càrrec i fins i tot de sector de treball.
En definitiva ja sigui des dels SSB o no, cal establir processos permanents de coordinació entre els professionals de l’atenció social, els professionals de l’orientació i el sector empresarial. D’aquesta manera es podrà atendre globalment a la persona, per una banda donant suport social,  per l’altra fent conscient a la persona de les necessitats del mercat en el present moment i en el futur.  En definitiva cal convergir per tal de potenciar les capacitats i competències de la persona i dotar-la de les eines i coneixements necessaris per a fer front als diversos canvis que esta vivint.

Més important que la meta, és el camí
Teodor Suau


Material consultat:
BAUMAN, Z (2005). “Vida líquida”. Barcelona: Paidós.
CGTS (2014). “I Informe de los servicios sociales en España”. Consejo General del Trabajo Social. [En línia a:] http://www.cgtrabajosocial.es/documentos
ElPuntAvui (2 gener de 2015). “Creix la demanda de serveis socials de la classe mitjana”. [Consultat: 2 de gener de 2015). [En línia a:] http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/808987-creix-la-demanda-de-serveis-socials-de-la-classe-mitjana.html



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada