dilluns, 5 de gener del 2015

Autoconeixement

 E
n aquest breu comentari, ens centrarem en la importància que té l’autoconeixement a l’hora de prendre decisions. Un exemple molt clar és la decisió vers els estudis a realitzar una vegada acabat el Batxillerat. Per introduir el tema ens centrarem en la publicació en línia d’Educaweb.
En aquesta publicació[1] s’explica que hi ha una sèrie de característiques que defineixen l’autoconeixement, aquestes són; Les habilitats, capacitats, competències o aptituds (què saps fer bé?), la personalitat (com ets?), els valors (què és important per a tu?) i els interessos personals (que t’agrada fer, quines són les teves preferències?).
S’exposa també que aquest exercici d’autoconeixement es pot fer de diverses maneres, ja sigui a través de l’autoreflexió, del guiatge d’un professional o a partir de diversos test d’orientació.
Inicialment volem parlar dels test existents. Com hem treballat, existeixen diferents recursos en línia que ens poden servir de gran ajuda per fer un primer exercici d’autoconeixement. Dos exemples poden ser els següents;
1)      Test pensat per a estudiants de 4rt d’ESO o 2n de Batxillerat que volen definir quins estudis realitzar[2]. És tracta d’un qüestionari d’orientació elaborat pel departament d’ensenyament de la generalitat de Catalunya i que ofereix uns resultats concrets sobre els estudis a realitzar en funció dels resultats obtinguts.
2)      L’eina Cloe[3]. Aquest test és centra en definir l’objectiu professional de la persona que el realitza. Es tracta d’un qüestionari elaborat pel servei d’ocupació de Catalunya (SOC) i que conté tres grans apartats; que m’agrada fer?, com sóc? i què sé fer?. Els resultats d’aquesta eina són molt concrets i fan referència al perfil professional i els aspectes que destaquen en apartats com; valors professionals, personalitat, capacitats i competències professionals.
Tot i la importància d’aquests test en línia, que ens permeten que les persones que ho necessitin puguin fer-se una primera idea sobre diversos aspectes d’autoconeixement. Considerem que es imprescindible l’actuació d’un professional de l’orientació per actuar com a guia i/o donar suport a la persona en aquest procés d’autoconeixement.
Si només ens fixem en els tests, sembla molt senzill poder realitzar aquest exercici, no obstant, no podem confiar únicament en els resultats d’uns tests amb preguntes estandaritzades. Fer un procés d’autoconeixement no és quelcom banal ja que requereix d’una capacitat d’abstracció i reflexió importants.
És per això que considerem molt recomanable i fins i tot imprescindible comptar amb els serveis d’orientació d’un professional.



Material consultat:
Departament d’ensenyament. (En línia). Estudiar a Catalunya: Accés al qüestionari. [Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:] http://www.educaweb.cat/continguts/educatius/com-triar-estudis-professio/com-coneixer-s-mateix/
Educaweb. (En línia). Com conèixer’s a un mateix: Com triar uns estudis i una professió. [Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:] http://www.educaweb.cat/continguts/educatius/com-triar-estudis-professio/com-coneixer-s-mateix/
Servei d’ocupació de Catalunya. (En línia). CLOE. [Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:] http://www.oficinadetreball.cat/cloe/ST?LANGUAGE=CA&CNMACTION=showIntro






[1] http://www.educaweb.cat/continguts/educatius/com-triar-estudis-professio/com-coneixer-s-mateix/
[2] http://queestudiar.gencat.cat/ca/orientacio/autoconeixement/acces_questionari
[3] http://www.oficinadetreball.cat/cloe/ST?LANGUAGE=CA&CNMACTION=showIntro

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada