E
|
n aquest breu comentari, ens centrarem en la importància que
té l’autoconeixement a l’hora de prendre decisions. Un exemple molt clar és la
decisió vers els estudis a realitzar una vegada acabat el Batxillerat. Per
introduir el tema ens centrarem en la publicació en línia d’Educaweb.
En aquesta publicació[1]
s’explica que hi ha una sèrie de característiques que defineixen
l’autoconeixement, aquestes són; Les habilitats, capacitats, competències o
aptituds (què saps fer bé?), la personalitat (com ets?), els valors (què és
important per a tu?) i els interessos personals (que t’agrada fer, quines són
les teves preferències?).
S’exposa també que aquest exercici d’autoconeixement es pot
fer de diverses maneres, ja sigui a través de l’autoreflexió, del guiatge d’un
professional o a partir de diversos test d’orientació.
Inicialment volem parlar dels test existents. Com hem
treballat, existeixen diferents recursos en línia que ens poden servir de gran
ajuda per fer un primer exercici d’autoconeixement. Dos exemples poden ser els
següents;
1)
Test pensat per a
estudiants de 4rt d’ESO o 2n de Batxillerat que volen definir quins estudis
realitzar[2].
És tracta d’un qüestionari d’orientació elaborat pel departament d’ensenyament
de la generalitat de Catalunya i que ofereix uns resultats concrets sobre els
estudis a realitzar en funció dels resultats obtinguts.
2)
L’eina Cloe[3].
Aquest test és centra en definir l’objectiu professional de la persona que el
realitza. Es tracta d’un qüestionari elaborat pel servei d’ocupació de Catalunya
(SOC) i que conté tres grans apartats; que m’agrada fer?, com sóc? i què sé
fer?. Els resultats d’aquesta eina són molt concrets i fan referència al perfil
professional i els aspectes que destaquen en apartats com; valors
professionals, personalitat, capacitats i competències professionals.
Tot i la importància d’aquests test en línia, que ens
permeten que les persones que ho necessitin puguin fer-se una primera idea
sobre diversos aspectes d’autoconeixement. Considerem que es imprescindible
l’actuació d’un professional de l’orientació per actuar com a guia i/o donar
suport a la persona en aquest procés d’autoconeixement.
Si només ens fixem en els tests, sembla molt senzill poder
realitzar aquest exercici, no obstant, no podem confiar únicament en els
resultats d’uns tests amb preguntes estandaritzades. Fer un procés d’autoconeixement
no és quelcom banal ja que requereix d’una capacitat d’abstracció i reflexió
importants.
És per això que considerem molt recomanable i fins i tot
imprescindible comptar amb els serveis d’orientació d’un professional.
Material consultat:
Departament d’ensenyament. (En línia). Estudiar a Catalunya:
Accés al qüestionari. [Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:] http://www.educaweb.cat/continguts/educatius/com-triar-estudis-professio/com-coneixer-s-mateix/
Educaweb. (En línia). Com conèixer’s a un mateix: Com triar
uns estudis i una professió. [Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:]
http://www.educaweb.cat/continguts/educatius/com-triar-estudis-professio/com-coneixer-s-mateix/
Servei d’ocupació de Catalunya. (En línia). CLOE.
[Consultat: 20 de desembre de 2014]. [En línia a:] http://www.oficinadetreball.cat/cloe/ST?LANGUAGE=CA&CNMACTION=showIntro
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada