dilluns, 5 de gener del 2015

Perspectiva ètica

 E
n aquest comentari ens centrarem en el mapa interactiu que podem observar en l’edició digital del diari Elmundo[1]. Aquest mapa es centra en recopilar tots els casos de corrupció a Espanya, tant a nivell estatal com autonòmic. Destaca el fet que el 80% dels casos que apareixen estiguin lligat a persones relacionades directament amb l’àmbit polític.
Hem sel·leccionat aquesta notícia per què ens permet entrar a fons en una qüestió fonamental per a l’educació d’avui en dia i en la formació de persones al llarg de la vida. Hem volgut dedicar un dels comentaris a la importància que té  aprendre a ser i aprendre a viure junts.
Abordarem aquesta situació des d’una perspectiva ètica. Com a orientadors, cal que centrem les nostres actuacions en transmetre una sèrie de valors i actuacions que respectin en tot moment la persona i les seves decisions.
Aquest fet es pot relacionar directament amb altres disciplines com per exemple el Treball Social. Com ens exposa (Banks, S.; 1995; 56 – 57) un dels principis fonamentals de la professió és el respecte i la promoció dels drets de les persones a l’autodeterminació, és a dir, crear les condicions necessàries per a que la persona pugui prendre decisions de forma autònoma.
Un altre dels aspectes que hem de tenir en compte a l’hora de treballar és la necessitat de considerar a cada persona amb tota la seva globalitat i tenir present que cadascú és diferent. Com ens exposa (Comins, I.; 2003; 110 – 111), cal passar d’una visió de l’”altre generalitzat” a una visió centrada en l’”altre concret”, és a dir, cal veure a l’altre des d’una perspectiva centrada en que cada persona és un ésser amb una història, una identitat i una construcció afectivo – emocional concretes. D’aquesta manera podrem percebre amb major assertivitat quines són les necessitats d’aquestes persones.
Evidentment, per a poder canviar la mirada respecte l’altre, cal també tenir molt present la importància de l’ètica de la complexitat. Com ens exposa (Canimas, J.; 2010; 29 – 43), cal tenir present diversos tipus d’ètica, per una banda les ètiques referents a la raó (ètica de principis i ètica de conseqüències) i per l’altra l’ètica del cuidar. Aquest últim enfoc ens permet anar més enllà de la raó i centrar-nos també en la sensibilitat, l’afectivitat, les emocions, etcètera. L’autor, exposa finalment, que tot aquest procés ha de ser deliberat entre les parts implicades (fent partícip la persona implicada) i tenir en compte l’epocacitat del moment, es a dir, el moment actual en què s’esta vivint.
En definitiva, considerem que per a construir una societat justa, una societat on no destaquin els casos de corrupció i on puguem viure tots de forma conjunta, és imprescindible que com a professionals basem la nostra actuació en els aspectes mencionats en aquest breu article.


Material consultat:
BANKS, S. (1995). “Ética y valores en el trabajo social”. Barcelona: Paidós.
CANIMAS, J. (2010). “Pràctica l’ètica dels serveis socials”. Observatori d’ètica aplicada a la intervenció social.
COMINS, I (2003), “Del miedo a la diversidad a la ética del cuidado: una perspectiva de genero”. A: Convergencia. Nº 33.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada